هزینه های مشترک ساختمان در مجتمع های آپارتمانی+ نحوه محاسبه شارژ واحدها

هنگامی که در یک مجتمع مسکونی زندگی می‌کنید، هزینه های مشترک ساختمان نیز علاوه بر هزینه‌ی بخش‌های شخصی ملک، از جمله مواردی است که باید پرداخت شود. یکی از عمده‌ تفاوت‌های ملک‌های ویلایی و حیاط‌دار با آپارتمان‌ها دقیقا در همین مورد است. در ملک‌های ویلایی از آن‌جا که تمام بخش‌های ملک مربوط به تعداد نفرات محدودی است، هزینه‌ها نیز مشخص است. اما در آپارتمان‌هایی که بعضا بیش از 100 نفر در آن سکونت دارند، محاسبه‌ی مبالغ و هزینه های مشترک ساختمان امری حیاتی به حساب می‌آید.

 اهمیت وجود یک مدیر ساختمان و توجه وی به چنین مسائلی در این مواقع بیشتر مشخص می‌شود. نظارت بر هزینه‌ها و جمع‌آوری مبالغ هر یک از ساکنین از جمله مسائلی است که نیازمند تلاش بسیاری است. در این راستا و برای تسهیل در امور مدیران ساختمان و ساکنین یک مجتمع آپارتمانی اپلیکیشن‌های مدیریت ساختمان می‌توانند راه‌گشا باشند. اپلیکیشن آی بیل دینگ که یکی از این برنامه‌هاست، می‌تواند در پرداخت هزینه‌ها و رسیدگی به مسائل مدیریتی، کمک بزرگی به مدیران و اعضای ساختمان کند.

اما هزینه‌ های مشترک ساختمان کدام‌اند؟ آیا فقط قبوض آب و برق و گاز را می‌توان در زمره‌ی این هزینه‌ها دسته‌بندی کرد؟ اگر پاسخ منفی است پس دیگر چه هزینه‌هایی باید توسط تمام اعضا پرداخته شوند؟ این مبحث به همراه محاسبه‌ شارژ‌ ساختمان از جمله مسائلی است که اطلاع از آن برای افراد آپارتمان نشین امری ضروری محسوب می‌شود.

با هزینه های مشترک ساختمان آشنا شوید

همان‌گونه که می‌دانیم هر ساختمان علاوه بر بخش‌های اختصاصی، دارای مشاعات نیز هست. از همین رو طبیعی است که هزینه‌های ناشی از تعمیر و نگهداری بخش‌های مشترک و مشاعات به صورت اشتراکی باید پرداخت شود.

بخش عمده‌ای از هزینه های مشترک ساختمان به همین مشاعات مربوط است. برای مثال آسانسور از جمله مواردی است که در طول سال نیازمند رسیدگی و تعمیر است. مشخص است که تمام اعضای ساختمان باید در پرداخت این هزینه‌ها مشارکت کنند.

هزینه های مشترک ساختمان

در نظر بگیرید که مدیریت ساختمان به همراه ساکنین موافقت خود را برای رنگ‌ کردن دیوار راهروها اعلام کرده‌اند. از آن‌جا که راهرو جزو مشاعات است هزینه‌ی رنگ کردن آن میان اعضا تقسیم می‌شود. هزینه‌های چمن‌زنی، تعمیر و نگهداری تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، آیفون، درب ورودی و … همگی جزو هزینه های مشترک ساختمان محسوب می‌شوند.

هزینه‌ی قبوض آب و برق و گاز و فاضلاب از دیگر هزینه‌های مشترک هستند. هزینه‌های مربوط به نظافت و یا مبالغ مربوط به سرایدار نیز باید توسط همه‌ی ساکنین مجتمع پرداخت شود.

میزان این هزینه‌ها، به عوامل متعددی بستگی دارد. مثلا اگر ساختمان شما در منطقه‌ای قرار گرفته که نیروی کار گران‌تری دارد، طبیعی است که هزینه‌ها نیز زیادتر خواهد بود. عمر بنا نیز عامل دیگری است. توجه کنید که به دلیل عدم نیاز زودهنگام به تعمیر امکانات ساختمان به دلیل نوساز بودن آن، تا چه میزان از هزینه‌ های مشترک ساختمان کاسته می‌شود. هم‌چنین متراژ هر واحد نیز بر مبلغ شارژ تاثیر دارد. طبیعی است که واحدهای بزرگ‌تر مصرف انرژی بیشتری دارند.

مدیر ساختمان علاوه بر شناسایی هزینه‌های فعلی، باید به فکر رفاه حال ساکنین در آینده نیز باشد. از همین رو گاهی بخشی از هزینه های مشترک ساختمان در راستای اقداماتی صرف می‌شود که به نوعی پیش‌گیری از حوادث احتمالی آینده است. برای مثال بیمه‌ي آتش‌سوزی ساختمان از جمله مواردی است که می‌تواند در آینده از بروز ضررهای فراوان جلوگیری کند. به این امر توجه کنید که آتش‌سوزی یکی از واحدهای مجتمع، می‌تواند به واحدهای مجاور و در نتیجه سایر واحدها سرایت کند و همین امر چه خساراتی را در پی خواهد داشت. نحوه‌ی محاسبه‌ی این هزینه‌ها را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید.

روش‌های محاسبه شارژ‌ ساختمان

تمام مواردی که در بالا به آن اشاره شد در قالب شارژ باید توسط ساکنین پرداخت شود. در تعیین محاسبه شارژ‌ ساختمان باید به چندین عامل توجه کرد. برخی از هزینه‌ها با متراژ زیربنا ارتباط مستقیمی دارند. یعنی بخشی از هزینه‌های شارژ، با توجه به مساحت مشخص می‌شود. طبیعی است که در مجتمعی که واحدهایی با متراژ متفاوت دارد، هزینه‌ی شارژ واحدها نیز متفاوت خواهد بود.

برخی هزینه‌ها نظیر تعمیر تاسیسات فارغ از متراژ زیربنا محاسبه می‌شود. برای مثال هنگام تعمیر تاسیسات سرمایشی اهمیتی ندارد که متراژ واحد شما چقدر است. این مبلغ به صورت مشترک میان ساکنین ساختمان تقسیم می‌شود یا بر اساس توافق میان آنان ممکن است کم و زیاد شود.

به صورت کلی چندین روش متعارف و معمول برای محاسبه شارژ‌ ساختمان وجود دارد. شارژ نفری، واحدی و متراژی سه شیوه‌ی عمده‌ی محاسبه‌ی شارژ هستند و گاه در برخی ساختمان‌ها ترکیبی از این روش‌ها نیز استفاده می‌شود.

هزینه های مشترک ساختمان

شارژ نفری

شارژ نفری همان‌طور که از نامش مشخص است با توجه به تعداد افراد مشخص می‌شود. یعنی اگر هزینه‌ی شارژ‌ به ازای هر نفر 50 هزار تومان باشد، میزان شارژ یک خانواده‌ی 5 نفره، 250 هزار تومان خواهد بود.

شارژ واحدی

ملاک محاسبه شارژ ساختمان به شیوه‌ی واحدی تعداد اتاق است یعنی با توجه به تعداد خواب هر واحد، مبلغی برای شارژ تعیین می‌شود. برای مثال برای واحدهای دوخوابه مبلغی معین را برای شارژ‌ در نظر می‌گیرند و ساکنین واحدهای سه‌خوابه مبلغی بیشتر را می‌پردازند.

شارژ متراژی

شارژ متراژی که قبلا هم به آن اشاره شد بر اساس متراژ واحد معین می‌شود.

شارژ ترکیبی

حال فرض کنید مدیر ساختمان در یک مجتمع، هزینه های مشترک ساختمان را بر اساس واحد و نفر در نظر بگیرد. به این صورت هم باید تعداد نفرات را در نظر داشت و هم به تعداد اتاق‌های واحد توجه کرد. به همین شیوه می‌توان از ترکیب دو به دو و یا حتی سه تا از روش‌های مذکور به فرمول‌های مختلفی برای محاسبه شارژ‌ ساختمان دست پیدا کرد.

سخن پایانی

با استفاده از اپلیکیشن آي بیل دینگ می‌توان تمام جزئیات مربوط به شارژ و سایر هزینه‌ها را مشاهده کرد. این امر هم برای ساکنین مفید است و هم کار مدیران ساختمان را آسان‌تر می‌کند. با توجه به این‌که کدام‌یک از این شیوه‌های پرداخت شارژ در آپارتمان شما اعمال می‌شود، اپلیکیشن آی بیل‌ دینگ محاسبات را با دقت تمام انجام می‌دهد و میزان مبلغ اختصاص یافته به هر فرد یا خانواده را مشخص می‌کند. ساکنین از طریق همین اپلیکیشن می‌توانند مبالغ را به صورت آنلاین پرداخت کنند و مدیر ساختمان می‌تواند تمام پرداختی‌ها را مشاهده کند و به این ترتیب مدیریت هزینه های مشترک ساختمان را به آسانی در دست بگیرد.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *