8 مورد از مهم ترین چالش‌های مدیر ساختمان در آپارتمان‌ های کوچک

چالش‌های مدیر ساختمان در آپارتمان‌ های کوچک مسئله‌ای است که شاید خیلی از ما به آن فکر نکرده‌ایم و از کنار آن ساده گذشته‌ایم. مشکلاتی که ممکن است بر سر راه یک مدیر ساختمان قرار گیرد (از عدم پرداخت شارژ‌ ساختمان و هزینه‌ی قبوض گرفته تا درگیری‌ها و اختلافات شدید میان ساکنان) همگی موجب می‌شوند شرایطی در ساختمان به وجود بیاید که زندگی کردن در آن محیط را غیرقابل تحمل کند.

آپارتمانی کوچک و چند طبقه را در نظر بگیرید که در هر طبقه 2 واحد وجود دارد. اگر در هر خانه 2 الی 5 نفر هم زندگی کنند، شمار افراد ساکن در این مجموعه عدد قابل توجهی است. حالا این وضعیت را برای آپارتمان‌هایی با طبقات بیشتر در نظر بگیرید که تعداد ساکنین آن بیشتر هستند. در این میان نقش و وظایف مدیر ساختمان بسیار قابل توجه است و ما را با این حقیقت مواجه می‌کند که برای برخورداری از شرایطی مطلوب نیازمند مدیری مجرب و کاربلد هستیم.

برخی تصور می‌کنند مدیریت یک مجتمع آپارتمانی، امری ساده است و هر کسی از عهده‌ی آن بر می‌آید. اما حقیقت این است که چالش‌های زیادی بر سر راه یک مدیر ساختمان وجود دارد که غالبا از آن‌چه که ممکن است در تصور همگان باشد دشوارتر است. حفظ هماهنگی و برقراری ارتباط میان ساکنان یک ساختمان (که قطعا افرادی متفاوت، با عقاید و شخصیت‌های مختلف هستند) و توجه به امنیت و امکانات رفاهی موجود در ساختمان همگی مسائلی هستند که می‌توان آن‌ها را در قالب چالش‌های مدیر ساختمان دسته‌بندی کرد. قبلا در مقاله وظایف اصلی مدیر ساختمان، تنها به وظایفی که بر دوش مدیریت ساختمان است پرداخته بودیم ولی دی این مقاله به بررسی چالش‌های پیش روی مدیر و وظایف مرتبط با او در کنار هم می‌پردازیم.

در ادامه برخی از چالش‌‌های مدیر ساختمان را بررسی می‌کنیم تا متوجه شویم که حضور یک مدیر باتجربه تا چه میزان در بهبود اوضاع و شرایط زندگی ساکنان موثر است.

چالش‌های مدیر ساختمان در آپارتمان های کوچک

برخی از وظایف و چالش‌های مدیر ساختمان در آپارتمان های کوچک

همان‌طور که در محل کارتان مدیر نقش پررنگی دارد، در ساختمان محل سکونت‌تان نیز اهمیت نقش مدیر ساختمان بسیار محسوس است. در این میان شاید اگر با چالش‌های مدیر ساختمان آشنا شوید بهتر بتوانید تاثیر نقش او را درک کنید و با او همکاری کنید.

خرابی آسانسور

فرض کنید می خواهید به محل کار خود بروید و حسابی دیرتان شده است. دکمه ی آسانسور را ‌فشار می‌دهید و منتظر می‌مانید. اما آسانسور کار نمی‌کند و ظاهرا خراب است. از پله‌ها استفاده می‌کنید و از خانه خارج می‌شوید. هنگام برگشت از محل کار مجددا می‌بینید که آسانسور هم‌چنان خراب است و شما این ناهماهنگی را ناشی از بازدهی نامطلوب مدیر ساختمان می‌دانید.

تاسیسات ساختمان

یکی از چالش‌‌های مدیر ساختمان این است که تمام توجه و دقت خود را به کار گیرد تا عملکرد خدمات ساختمان به درستی صورت گیرد و موجب اختلال در زندگی ساکنان نشود. مدیر ساختمان باید به هوش باشد و مدام تاسیسات و شرایط ساختمان را بررسی کند. سیستم گرمایشی و سرمایشی، وضعیت نظافت، وضعیت باغچه‌ و محوطه و یا تعمیر ایزوگام ساختمان از جمله‌ی این موارد به شمار می‌روند.

هزینه تعمیرات

حال فرض کنید که مدیر ساختمان در جریان خرابی آسانسور قرار دارد و برای تعمیر آن باید اقدامات لازم را انجام دهد. وی باید هزینه‌ی تعمیر را برآورد کند و آن را به اطلاع سایرین برساند. اما مرحله‌ی دشوار کار همین جاست. یکی دیگر از چالش‌های مدیر ساختمان در آپارتمان های کوچک برخورد با افرادی است که مبلغ مربوط به خود را پرداخت نمی‌کنند یا در پرداخت تاخیر می‌کنند. این امر موجب نارضایتی سایر ساکنین می‌شود و در نهایت عملکرد مدیر ساختمان نیز زیر سوال خواهد رفت. در تمامی مواردی که باید هزینه‌ای برای تعمیر ساختمان پرداخته شود، مشارکت تمامی اعضا الزامی است،‌ چرا که هر ساختمان علاوه بر قسمت‌های شخصی، از بخش‌های عمومی نیز بهره می‌برد و مادامی‌که افراد در آن محل سکونت دارند باید هزینه‌های تقسیم شده را بپردازند.

گرفتن مبلغ شارژ از ساکنین

 درست نیست که به دلیل تعلل برخی از ساکنین که مبلغ شارژ یا قبوض خود را پرداخت نکرده‌اند باقی افراد نیز متضرر شوند. شما به عنوان یکی از ساکنان وقت‌شناس که همیشه سر موعد این مبالغ را پرداخت کرده‌اید، حق دارید که هر گونه مشکل را از چشم مدیر ساختمان ببینید. این امر یکی از چالش‌های مدیر ساختمان محسوب می‌شود. مدیر ساختمان باید با افراد خاطی و یا بدهکار به گونه‌ای برخورد کند تا سایرین دچار مشکل نشوند. او در ابتدا به شکلی دوستانه باید این مسئله را با افراد بدهکار در میان بگذارد و در صورتی که پس از چند مرتبه تذکر نتیجه‌ای نگیرد، ناچار است تا خدمات آنان را قطع کند تا جلوی متضرر شدن سایر اهالی را بگیرد. اپلیکیشن‌های هوشمند مدیریت ساختمان در این‌گونه موارد بسیار کارآمد و مفید هستند.

حل و فصل اختلافات میان ساکنین

بعید نیست که تاکنون وقایعی این‌چنین برای‌تان پیش‌ آمده باشد: بعد از یک روز سخت کاری به خانه برگشته‌اید تا استراحت کنید ولی ناگهان سر و صدای ساکنین دو واحد دیگر که طبق معمول مشغول درگیری و دعوا هستند آرامش‌ شما را بر هم می‌زند. این یکی از سخت‌ترین چالش‌های مدیر ساختمان است و همان طور که در مقاله مربوط به فرهنگ آپارتمان نشینی به این موضوع اشاره کردیم وظیفه‌ی او ایجاب می‌کند که با افراد خاطی برخورد و به درگیری و اختلاف میان آن‌ها رسیدگی کند. چنین مسائلی در بیشتر ساختمان‌ها وجود دارد و این هنر یک مدیر ساختمان کاربلد است که بداند چگونه می‌تواند این قائله را ختم به خیر کند.

چالش‌های مدیر ساختمان

اطلاع رسانی ساکنین

اگر تصمیمی اتخاذ شده و شما از آن بی خبر هستید طبیعتا مقصر نیستید. این امر از  وظایف مدیر ساختمان است که با نصب اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌های لازم شما را در جریان وقایع بگذارد. استفاده از اپلیکیشن‌های هوشمند مدیریت ساختمان، اطلاع‌رسانی را آسان‌تر می‌کند و دغدغه‌ی مدیران را در این میان کم می‌کند.

نظارت بر عملکرد سرایدار

رعایت نظافت ساختمان بر عهده‌ی سرایدار است اما نظارت بر عملکرد سرایدار از جمله وظایف مدیر ساختمان است. اگر راه‌پله‌های کثیف ساختمان شما را به ستوه آورده است باید این امر را به اطلاع مدیر ساختمان برسانید تا او فکری در این باره کند. از آن سو اگر سرایدار ساختمان با دل‌سوزی وظایف خود را انجام می‌دهد، قطعا از سوی مدیر ساختمان با تشویق مواجه خواهد شد.

برقراری ارتباط موثر با ساکنین

اگر مدیر ساختمان شما فردی است که تعامل با او آسان است و کاملا شرایط را درک می‌کند بدانید که از نعمت خوبی برخوردار هستید. شاید بتوان از این نکته به عنوان یکی دیگر از وظایف مدیر ساختمان یاد کرد. نباید فراموش کنیم که مدیری موفق خواهد بود که روابط خوبی با ساکنین داشته باشد و اهالی ساختمان بتوانند به او اعتماد کنند و خیال‌شان از بابت امنیت و آسایش خود راحت باشد.

سخن پایانی

مواردی که در بالا اشاره شد تنها چند نمونه از چالش‌های مدیر ساختمان در آپارتمان های کوچک است و نشان‌دهنده‌ی تعدد و گستردگی وظایف اوست. اکنون به مدد نرم‌افزارهای پیش‌رفته، مدیران ساختمان دغدغه‌های کمتری دارند. اپلیکیشن آی بیلدینگ از جمله‌ی همین برنامه‌هاست. این برنامه منطبق بر وظایف مدیر ساختمان است و به نوعی دستیار آنان به شمار می‌رود. مدیران ساختمان با نصب آی‌ بیل دینگ و خدمات موجود در این اپلیکیشن می‌توانند با خیال راحت شرایط ساختمان را با عملکرد خیره‌کننده‌ی خود بهبود ببخشند و در نهایت موجب رضایت خاطر ساکنان شوند. شما هم اگر مدیر ساختمان هستید می‌‌‌‌‌‌توانید با استفاده از لینک عضویت رایگان، عضو اپلیکیشن آی بیل دینگ شوید. اگر هم از ساکنین مجتمع مسکونی یا حتی آپارتمان کوچک هستید می‌‌‌‌‌‌توانید آی بیل دینگ را به مدیر ساختمان خود معرفی کنید.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *