اختیارات و وظایف اصلی مدیر ساختمان- مدیریت هوشمندانه ساختمان

همانطور که یک کشور به رهبر حرفه ای و لایق نیاز دارد، جوامع کوچک مانند ساختمان ها نیز به این فرد احتیاج دارند. برای اینکه آپارتمان نشینان در کنار یکدیگر اوقات خوبی را سپری کنند و بدون مشکل در یک ساختمان زندگی کنند، باید به همچین فردی اعتماد کرده و روابط خوبی با وی برقرار کنند. زمانی این اتفاق می افتند که وظایف اصلی مدیر ساختمان به درستی انجام شود. اما آیا تا به حال فکر کرده اید چگونه می توان یک ساختمان را از راه دور و به وسیله اپلیکیشن مدیریت کرد؟ آیا می دانید مدیریت ساختمان به وسیله نرم افزارهای آنلاین و هوشمند ممکن است؟

این روزها به دلیل مشغله کاری زیاد و سبک زندگی پرهیاهو، مدیر مجتمع مسکونی به اپلیکیشن هایی نیاز دارد که بتواند از راه دور موقعیت ساختمان را بررسی کند. اکنون نرم افزارهای موبایل در هر حوزه کاری ورود کرده و فعالیت را برای مردم آسان کرده است. بنابراین مدیریت هوشمند آنلاین یک مجتمع از این امر مستثنی نخواهد بود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با وظایف و مدیریت آپارتمان آشنا کنیم و در کنار آن نیم نگاهی به اپلیکیشن خودمان داشته باشیم.

مدیریت ساختمان برعهده چه کسی است؟

در قدم اول باید اشاره کنیم که مدیر ساختمان چه کسی است و بعد سراغ وظایف این فرد برویم. مدیر ساختمان شخصی است که به صورت سالانه یا ماهانه از طریق مجموع افراد ساختمان انتخاب می شود. در اکثر مواقع مدیریت ساختمان، مالک ساختمان است و ماهانه جلساتی را برگزار می کند. گزینش این فرد به شرایط مختلفی بستگی دارد و به طور کلی در همه مناطق یکسان نیست. یا در برخی موارد دیده شده که مدیر ساختمان از بین همسایه ها انتخاب شده و به صورت چرخشی بین آنها انتخاب می شود.

شایان ذکر است که باید برای مدیران ساختمان نیز جانشین تعیین کرد، که اگر به هر دلیلی مدیر نتوانست در جلسات شرکت کند، جانشین وی حضور داشته باشد. هر فردی که مدیریت آپارتمان را برعهده می گیرد، قبل از هر فردی باید بر اصول و قوانین ساختمان پایبند باشد و این قوانین را به همسایه ها گوشزد کند.

وظایف اصلی مدیر ساختمان

وظایف اصلی مدیر ساختمان

وظایف مدیر مجتمع مسکونی به قوانین و شرایط متنوعی بستگی دارد. در نتیجه نکاتی که در این مقاله ارائه می دهیم شاید در بین مدیران متغیر باشد. به طور کلی هیچ پافشاری بر این اصول نخواهد بود اما ما سعی کردیم اساسی ترین و مهمترین نکات و وظایف مدیریت ساختمان را ارائه دهیم.

1. تعیین زمان مقرر برای جلسات ساختمانی

هر مجتمعی باید ماهانه برای رفع نیازهای ساختمان جلسه ای برگزار کنند. در این جلسه افراد مختلفی اعم از هیئت مدیره، صاحب خانه ها و سرایدار حضور دارند. مشخص کردن این زمان بر عهده مدیر ساختمان بوده و همه باید در آن روز و ساعت حاضر باشند.

2. تعیین هزینه های ساختمان

یکی دیگر از وظایف مدیریت آپارتمان، تعیین دقیق هزینه های مربوط به همسایه ها است. برای مثال اگر آسانسور دچار مشکل شده باید هزینه ها تقسیم بر تعداد واحدها شود و به مدیریت پرداخت شود. یا اگر تمام افراد ساختمان به همراه مدیریت، توافق کردند که هفته ای یکبار کارگر برای تمیز کردن آپارتمان حضور داشته باشد، هزینه کارگر نیز باید تقسیم بر تعداد واحد ها شود.

3. رسیدگی به شکایات همسایه ها

زندگی کردن با افراد مختلف نکات مثبت و منفی خود را دارد. اما گاهی به خاطر موقعیت های خاص، مردم با یکدیگر به مشکل خورده و باید فرد حرفه ای وساطت کند. یکی از وظایف اصلی مدیر ساختمان این است که در کنار همسایه باشد و حرف های آنها را بشنود. مدیریت ساختمان اگر روابط عمومی بالایی داشته باشد و بتواند با ساکنین رابطه مفیدی برقرار کند، این مشکلات را سریع رفع کرده و از بروز شکایات جلوگیری می کند.

4. بیمه کردن ساختمان

خطراتی مانند آتش سوزی که جان افراد را در معرض خطر قرار می دهد، باید توسط مدیر ساختمان جدی گرفته شود. تنها راهی که یک مدیر می تواند انجام دهد، بیمه کردن ساختمان است. اگر مدیریت ساختمان از این کار سر باز زند، بعد از خسارت به تنهایی باید هزینه خسارت را پرداخت کند.

5. نگهداری از مدارک و صورت جلسه ها

هر مجتمعی به اندازه وسعتی که دارد، دارای مدارک و صورت جلسه است. هر ماه یا هر زمانی که جلسات برگزار می شود، باید توسط فردی مطمئن صورت جلسه نوشته شود و به دست رئیس ساختمان برسد. مدیریت ساختمان تمامی مدارک را تا زمانی که مدیر آپارتمان است باید نگهداری کند و سپس به مدیر بعدی ارجاع دهد.

وظایف اصلی مدیر ساختمان

وظایف اصلی مدیر ساختمان از نظر قانون تملک آپارتمان ها

وظایف مدیر مجتمع مسکونی قوانین و شرایط مختلفی دارد و در بین مدیران ساختمان کاملا ثابت است. ما برای آگاهی بیشتر شما از این قوانین، ماده های قانون تملک آپارتمان ها را در این مقاله ارائه می دهیم تا بیشتر با وظایف اصلی مدیر ساختمان آشنا شوید.

ماده 8

ماده 8 قانون تملک آپارتمان ها در مورد این است که، در صورتی که مالکین ساختمان بیش از 3 نفر باشند، مجمع عمومی موظف هستند مدیر یا مدیران را از بین خود یا خارج انتخاب کنند. انتخاب مدیر از طرف مالکین، تعهدات و وظایف مدیر به مدت زمان مدیریت و سایر موضوعات مربوط در آیین نامه این قانون بستگی دارد.

ماده 10

ماده 10 دیگر وظایف اصلی مدیر ساختمان را نشان می دهد. اگر 10 روز از ابلاغ هزینه ها بگذرد و هزینه ها پرداخت نشود، مدیر یا هیئت مدیران می توانند بر اساس قانون و تشخیص خود از دادن خدمات مشترک از قبیل تهویه مطبوع، شوفاژ، آب گرم، برق، گاز و غیره خودداری کنند. در صورتی که مالک یا فردی که در خانه نشسته مبلغ را پرداخت کند، فورا توسط مدیریت ساختمان تاییدیه پرداخت ابلاغ شده و به محض وصول وجوه باید نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک اقدام نمایند.

ماده 14

خطراتی مانند آتش سوزی که جان افراد را در معرض خطر قرار می دهد، باید توسط مدیر ساختمان جدی گرفته شود. یکی دیگر از وظایف اصلی مدیر ساختمان، بیمه کردن ساختمان در برابر آتش سوزی است.  همچنین سهم هر مالک بر اساس زیربنای اختصاصی که دارد توسط مدیر مجتمع مسکونی تعیین شده و از شریک ها گرفته شده و به بیمه کننده داده می شود. اگر مدیریت ساختمان از این کار سر باز زند، بعد از آتش سوزی به تنهایی باید هزینه خسارت را پرداخت کند.  

ماده 16

در ماده 16 اختیارات و وظایف مدیر یا مدیران‌ تاکید شده است که باید برای مدیران ساختمان نیز جانشین تعیین کرد، که اگر به هر دلیلی مانند فوت، استعفا، عزل یا حجر مدیر یا مدیران نتوانست در جلسات شرکت کند، جانشین وی حضور داشته باشد. هر فردی که وظایف مدیریت آپارتمان را برعهده می گیرد، قبل از هر فردی باید بر اصول و قوانین ساختمان پایبند باشد و در ادامه راه مدیر قبلی قدم بردارد.

مدیریت هوشمند ساختمان

این روزها به دلیل مشغله کاری زیاد و سبک زندگی پرهیاهو، مدیر مجتمع مسکونی به اپلیکیشن هایی نیاز دارد که بتواند از راه دور موقعیت ساختمان و مسئولیت های خود را بررسی کند. اکنون نرم افزارهای موبایل در هر حوزه کاری ورود کرده و فعالیت را برای مردم آسان کرده است. بنابراین مدیریت هوشمندانه آنلاین یک مجتمع از این امر مستثنی نخواهد بود. تصور کنید تمام ماده های مربوط به قوانین مدیریت آپارتمان را به وسیله اپلیکیشن آنلاین و هوشمند مدیریت کنید و درصد خطا و آسیب را به حداقل برسانید. تصورش آنچنان سخت نخواهد بود تنها لازم است برنامه ما را روی موبایل خود نصب کنید و از راه دور کارهای ساختمان را انجام دهید.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *