قانون مشاعات ساختمان مسکونی+ اختلافات پیرامون هزینه تعمیر مشاعات

قطعا اگر شما هم آپارتمان‌نشین هستید و یا تجربه‌ی آن را دارید، با قانون مشاعات ساختمان تا حدودی آشنایی دارید. همه می‌دانیم که قوانین وضع شده‌اند تا منجر به ایجاد نظم و در نتیجه رفاه بیشتر شوند. از آن‌جایی که در اکثر مواقع، مشاعات همیشه محل بحث و درگیری ساکنین یک مجتمع بوده، قوانینی برای آن به وجود آمد که رعایت آن‌ها ضروری است و تخطی از آن‌ها تخلف محسوب می‌شود.

افرادی که زندگی در آپارتمان را برگزیده‌اند لازم است که از این قوانین مطلع باشند. این امر هم به نفع خودشان است و هم به نفع سایر ساکنین. چرا که اختلافاتی که ناشی از استفاده از مشاعات و هزینه تعمیر مشاعات است، گاه منجر به مشاجرات بزرگ‌تری می‌شود. اگر تمام افراد ساکن در یک مجتمع از این قوانین و بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی مطلع باشند و به آن عمل کنند، عوامل مخل آسایش از بین می‌روند و شرایط مطلوبی حکم‌فرما خواهد شد.

مشاعات و بخش های اختصاصی ساختمان

برای درک بهتر قانون مشاعات ساختمان، بهتر است ابتدا به تعریف آن بپردازیم. تمام قسمت‌های ساختمان که در سند قید شده است جزو بخش‌های اختصاصی است و سایر قسمت‌ها جزو مشاعات محسوب می‌شوند. این بخش‌ها برای استفاده‌ی تمام ساکنین، مشترک هستند. آسانسور، راه‌پله، حیاط و پشت‌بام از جمله بخش‌های مشاع یک ملک محسوب می‌شوند و هریک از ساکنین حق استفاده از آن‌ را دارند؛ منتهی نباید این استفاده به گونه‌ای باشد که به منزله‌ی استفاده‌ی شخصی قلمداد شود.

قانون مشاعات ساختمان

اختلافات و هزینه‌‌ تعمیر مشاعات

با تعریف فوق مشخص می‌شود که چرا مشاعات همیشه محل اختلاف است. بسیار پیش می‌آید که هر یک از ساکنین بدون رعایت حقوق دیگران اقدام به استفاده‌های خودخواهانه و شخصی از قسمت‌های مشاع ساختمان می‌کنند. قطعا این امر شکایت سایر ساکنین را در پی دارد.

زمانی که ساکنین با عدم رعایت قانون مشاعات ساختمان اقدام به استفاده‌ی نادرست یا شخصی از مشاعات می‌کنند اختلافات آغاز می‌شود. گاهی برخی اقدام به تخریب یا تغییر مشاعات می‌کنند و یا بعضی دیگر با قرار دادن وسایل اضافی، مسیر دیگران را مسدود می‌کنند و دسترسی آنان را به مشاعات محدود و یا منع می‌کنند. اقدام به استفاده‌های تجاری از مشاعات نیز از دیگر مواردی است که منجر به بروز مشکلات می‌شود.

افزون بر اختلافاتی که بر سر استفاده از مشاعات صورت می‌گیرد، اختلافاتی بر سر هزینه‌‌ تعمیر مشاعات (هزینه های مشترک) نیز وجود دارد. پرداخت هزینه‌های مرتبط با مشاعات به عهده‌ی همگان می‌باشد و همین امر گاهی منجر به بروز مشکلات و عدم هماهنگی میان ساکنین می‌شود. مثلا اگر تعمیر راه‌پله تصویب و تایید شد، همه‌ی ساکنین در پرداخت هزینه‌های آن سهیم هستند و نمی‌توانند از آن سر باز زنند. البته میزان سهم هر فرد در پرداخت این هزینه‌ها یک‌سان نیست و با توجه به میزان مساحت بخش اختصاصی هر یک تعیین می‌شود.

اپلیکیشن آی بیل دینگ به مدیران ساختمان و ساکنین کمک می‌کند تا هزینه‌ها را به آسانی و به صورت آنلاین پرداخت کنند تا روند تعمیرات با سرعت هرچه تمام‌تر آغاز شود.

آشنایی با مهم‌ترین موارد قانون مشاعات ساختمان

قانون مشاعات ساختمان از جمله مواردی است که اگر هر یک از ساکنین در عمل به آن کوشا باشند و حقوق دیگران را رعایت کنند، منجر به برقراری نظم و آسایش در کل ساختمان می‌شود. مواردی که در ادامه مطالعه خواهید کرد، بخشی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه کرد.یکی از مهم‌ترین قانون مشاعات ساختمان، آسیب وارد نکردن به آن‌هاست. از آن‌جا که بخش‌هایی مانند پشت‌بام، آسانسور و محوطه‌ی ورودی در اختیار همه‌ی ساکنین است، هیچ یک از افراد حق تخریب یا تغییر این قسمت‌ها را ندارد.

  • یکی از مهم‌ترین قانون مشاعات ساختمان، آسیب وارد نکردن به آن‌هاست. از آن‌جا که بخش‌هایی مانند پشت‌بام، آسانسور و محوطه‌ی ورودی در اختیار همه‌ی ساکنین است، هیچ یک از افراد حق تخریب یا تغییر این قسمت‌ها را ندارد.
  • تغییر در مشاعات ساختمان امری است که تنها با هماهنگی با مدیر و کسب رضایت از ساکنین صورت می‌گیرد. هرچند برای برخی تغییرات ساختمانی (مثلا تغییرات در نما) باید قوانین ساخت‌وساز را نیز در نظر گرفت و مجوزهای لازم را کسب کرد.
  • مسئله‌ی مهم دیگری که در قالب قانون مشاعات ساختمان باید به آن توجه کرد، عدم استفاده‌ی شخصی از بخش‌های مشاع است. برای مثال هیچ‌یک از ساکنین مجتمع حق ندارد بدون کسب رضایت از سایر اهالی، بخشی از پشت‌بام را تحت تصرف خود درآورد.
  • گاهی دیده می‌شود که برخی از ساکنین وسایل غیرقابل استفاده‌ی خود را در گوشه‌ای از حیاط یا پارکینگ رها می‌کنند. قرار دادن وسایل در بخش‌های مشاع امری کاملا نادرست و غیراخلاقی است. این امر علاوه بر سد کردن مسیر ساکنین و ایجاد مزاحمت برای آن‌ها، نما و ظاهر محیط زندگی را نیز مخدوش می‌کند و موجب آزار همگان می‌شود.
  • در مورد پارک کردن ماشین در پارکینگ نیز باید به قانون مشاعات ساختمان توجه کرد. ساکنین حق ندارند ماشین و سایر وسایل نقلیه‌ی خود را در محلی غیر از محل توافق یا تعیین شده قرار دهند. این خود نوعی مزاحمت و سد معبر محسوب می‌شود.
  • استفاده از پارکینگ برای پارک کردن ماشین افرادِ خارج از ساختمان ممنوع است. این امر تنها در صورت رضایت سایرین انجام می‌شود.
  • امکان حق واگذاری مشاعات به غیر وجود ندارد. چرا که این بخش‌ها تحت مالکیت هیچ‌یک از اعضا نیست و همگان حق استفاده از آن را دارند.
  • همان‌گونه که رعایت نظافت در بخش‌های خصوصی آپارتمان مهم است، این امر باید در مشاعات نیز در نظر گرفته شود. از جمله قانون مشاعات ساختمان توجه به حفظ نظافت و پاکیزگی راه‌پله‌، آسانسور، حیاط خلوت، پشت‌بام، پارکینگ، فضای سبز و سایر بخش‌های اشتراکی است.
  • نگهداری حیوانات در مشاعات ساختمان مجاز نیست. هرچند مواردی از این دست با کسب اجازه از ساکنین امکان‌پذیر است.
  • استفاده از آسانسور به منظور جابجایی وسایل ممنوع است. قانون مشاعات ساختمان چنین اجازه‌ای را به ساکنین نمی‌دهد. هم‌چنین هنگام اسباب‌کشی باید کاملا مراقب بود که وسایل باعث آسیب رساندن به در و دیوار ساختمان نشوند.
  • برگزاری مراسم و مهمانی‌ها در مشاعات منوط به کسب اجازه از ساکنین آپارتمان می‌باشد.

در صورتی که هر یک از ساکنین موارد فوق را رعایت نکنند و از پرداخت هزینه تعمیر مشاعات خودداری کنند، مدیر ساختمان وارد عمل خواهد شد و به موضوع رسیدگی خواهد کرد.

توجه و عمل به قانون مشاعات ساختمان امر دشواری نیست. اگر ساکنین با حق و حقوق خود آشنا باشند، می‌توانند به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز در کنار یک‌دیگر زندگی کنند. مواردی که در بالا اشاره شد، همگی در صورت رعایت حقوق خود و دیگران به آسانی قابل انجام است و هیچ نارضایتی را در پی نخواهد داشت.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *