بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی را می شناسید؟ (20 قانون مهم آپارتمان نشینی)

بسیاری از ما عبارت «فرهنگ آپارتمان ‌نشینی» را شنیده‌ایم و ذهن‌مان به سمت بایدها و نبایدهای آپارتمان ‌نشینی رفته است. چنین مسئله‌ای در زندگی امروز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که اکثر افراد به خصوص در شهرهای بزرگ به آپارتمان‌ نشینی روی آورده‌اند.

طبیعتا تغییر شکل ظاهری خانه‌ها، تغییر سبک زندگی را نیز می‌طلبد. از همین رو هر یک از ساکنین مسائلی را مدنظر قرار می‌دهند که بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی بر انجام یا عدم انجام آن تاکید دارد.

فرهنگ و آداب آپارتمان نشینی نباید تنها به یک اصطلاح تبدیل شود. بلکه باید ملکه‌ی ذهن هر یک از اهالی ساختمان شود و به مرور به عادت آن‌ها تبدیل شود. فارغ از بسیاری از قوانین حقوقی و عرف که در زمینه‌ی ملک و آپارتمان نشینی موجود است، رعایت برخی مسائل اخلاقی و انسانی که شاید برخی از آن‌ها در هیچ‌کجا نوشته نشده‌ است، نشان از درک بالای افراد دارد.

در این مطلب قصد داریم 20 نکته‌ی مهم را بیان کنیم که در زندگی آپارتمان نشینی از اهمیت زیادی برخوردارند و رعایت آن‌ها موجب برقراری آسایش می‌شود و به نفع تمامی ساکنین مجموعه خواهد بود.

بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی

20 قانون مهم در رابطه با بایدها و نبایدهای آپارتمان ‌نشینی

رعایت حریم خصوصی

رعایت حق همسایه‌ها و حفظ حریم شخصی را در تمامی لحظات و شرایط باید مورد توجه قرار دهید. این مهم‌ترین رکن از آداب آپارتمان نشینی است. رعایت این حد و حدود از بروز اختلافات و درگیری‌های پرتنش جلوگیری می‌کند.

پرداخت به موقع قبوض

قبوض را به موقع پرداخت کنید. از جمله بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی باید به این نکته اشاره کرد که پرداخت به موقع قبوض موجب می‌شود ساختمان از نظم خوبی برخوردار باشد و مدیر ساختمان دغدغه‌ای بابت این امر نداشته باشد. لازم به ذکر است که به کمک اپلیکیشن‌های هوشمند مدیریت ساختمان می‌توان قبوض را به راحتی پرداخت کرد و به این طریق به مدیر ساختمان کمک شایانی کرد.

جلوگیری از ورود افراد غریبه به ساختمان

درب اصلی ساختمان را باز نگذارید. اجازه ندهید افراد غریبه به راحتی در محل سکونت شما تردد کنند.

رعایت بهداشت

بهداشت و نظافت را رعایت کنید. برخی از افراد داخل خانه بهداشت را رعایت می‌کنند اما کاری به نظافت خارج از منزل ندارند. نظم و انضباط در راهروها، پله‌ها، پارکینگ و سایر قسمت‌های ساختمان که در اختیار همگان است از مهم‌ترین نکاتی است که در لیست بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی جای دارد.

مراقبت از ساختمان و تاسیسات آن

از ساختمان و تجهیزات موجود مراقبت کنید. همه باید به فکر سالم نگه داشتن تاسیسات و تجهیزات ساختمان باشند. آسانسور و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی از جمله مواردی است که باید در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشید.

عدم ایجاد مزاحمت برای سایرین

حواستان باشد برای سایرین مزاحمتی ایجاد نکنید. اگر مهمانی‌های پر سر و صدا در طی سال به تعداد بسیار کمی باشد قابل چشم‌پوشی است. اما هنگامی که این امر هر ماه چندین مرتبه تکرار می‌شود موجب آزار سایرین می‌شود و نقض آداب آپارتمان نشینی به شمار می‌رود. حتی اگر حس می‌کنید مهمانی پیش رو ممکن است مخل آسایش همسایه‌ها باشد بهتر است پیش از مهمانی از آن‌ها کسب اجازه کنید و با رضایت ساکنین دیگر مهمانی را برگزار کنید و در نهایت از آنان بابت بروز سروصداهای ناخواسته عذرخواهی کنید.

عدم دخالت در امور خصوصی همسایه ها

سعی کنید در زندگی همسایه‌ها سرک نکشید. احوال‌پرسی امری مرسوم است و بهتر است که تا حدی متعارف با همسایه‌ها آشنا شوید. اما پرسیدن اطلاعات شخصی و سوالات کاملا خصوصی و فردی از آداب آپارتمان نشینی به دور است.

اعتماد به مدیر ساختمان

اگر با یکی از اعضای ساختمان به مشکلی غیرقابل حل برخوردید سعی کنید موضوع را با مدیر ساختمان در میان بگذارید.

ورود و خروج در ساعات مشخص شده

ورود و خروج خود را در ساعاتی که رایج است انجام دهید. اگر دیروقت به خانه برمی‌گردید سعی کنید سر و صدایی ایجاد نکنید. این موضوع یکی از مهم‌ترین بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی به شمار می‌رود.

استفاده از فضای پارک مشخص شده

 جای پارک ماشین برای هر واحد از ابتدا مشخص است. باید طبق توافق قبلی ماشین خود را در جای تعیین شده پارک کنید و از ایجاد درگیری بر سر جای پارک اکیدا خودداری کنید. این امر نشان‌دهنده‌ی شخصیت شما و رعایت آداب آپارتمان نشینی است.

بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی

توجه به تابلوی اعلانات ساختمان

به تابلوی اعلانات و اطلاعیه‌هایی موجود توجه کنید. گاهی ممکن است تصمیماتی اتخاذ شود که لازم است از آن مطلع شوید. هم‌چنین استفاده از اپلیکیشن‌های هوشمند مدیریت ساختمان به راحتی این امکان را برای اهالی به وجود می‌آورند که از وقایع و اخبار ساختمان مطلع شوند.

رفتار مناسب با سرایدار

شاید بسیاری از ما فراموش می‌کنیم که داشتن رفتار مناسب با سرایدار جزو یکی از اصول و بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی است. از او تقدیر کنید و بکوشید با رعایت نظافت کار او را چندبرابر نکنید.

صرفه جویی در مصرف انرژی

در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید. این نکته به خصوص در مواردی که آب و برق و گاز واحدها مجزا نیستند بیشتر به چشم می‌آید.

تلاش در حفظ فضای سبز محوطه ساختمان

باغچه و فضای سبز محوطه نیز بخشی از محل زندگی شما محسوب می‌شود. از جمله آداب آپارتمان نشینی توجه به حفظ زیبایی محیط است.

توجه به سد نکردن مسیر راه پله

کفش‌ها و سایر وسایل خود را در راهروها قرار ندید. بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی به شما اجازه نمی‌دهد که مسیر رفت و آمد دیگران را مسدود کنید.

تلاش در حفظ امنیت واحد مسکونی

در حفظ امنیت واحد خود بکوشید. از قفل‌های مطمئن استفاده کنید و زمانی که به سفر می‌روید و یا به هر دلیلی چند روز در خانه نیستید حتما شیر گاز را قطع کنید و عدم حضورتان را به یکی از همسایه‌ها اطلاع دهید تا در صورت بروز مشکل شما را در جریان بگذارد.

آموزش بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی به کودکان

به کودکان خود بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی را بیاموزید. مثلا اگر در مجتمع شما محوطه‌ای برای بازی کودکان در نظر گرفته شده است، باید به آن‌ها بیاموزید که تنها در آن‌جا به بازی کردن بپردازند و از حضور در راهروها و یا پارکینگ خودداری کنند.

عدم استعمال دخانیات در بخش های مشترک ساختمان

از استعمال دخانیات در جایی خارج از منزل خود نظیر راهرو‌ها بپرهیزید.

توجه به قوانین نگهداری از حیوانات

نگهداری حیوانات تنها در داخل واحد خودتان (آن هم با کسب اجازه از مدیر ساختمان) مجاز است. از نکات اولیه‌ی آداب آپارتمان نشینی این است که حیوانات را در قسمت‌های مشترک ساختمان نگهداری نکنید.

عدم استفاده‌ی تجاری از واحد مسکونی

واحد شما به منظور استفاده‌ی مسکونی در نظر گرفته شده است. با استدلال مبتنی بر این جمله که «چاردیواری اختیاری است» نباید از واحد خود استفاده‌های تجاری کنید.

سخن پایانی

برخی از مواردی که در بالا به آن اشاره شد در حیطه‌ی وظایف مدیر ساختمان است. اپلیکیشن آی بیل دینگ به عنوان دستیار مدیران ساختمان می‌تواند تا حد زیادی در اجرای هرچه بهتر مدیریت به آنان کمک کند و کمی از سنگینی بار مسئولیت آنان بکاهد.

رعایت مسائل بالا که تنها بخشی از بایدها و نبایدهای آپارتمان نشینی محسوب می‌شود موجب می‌شود که نظم ساختمان حفظ شود و اهالی با رضایت خاطر کنار یک‌دیگر زندگی کنند. فراموش نکنیم خانه محل آرامش است و باید حداکثر تلاش خود را بکنیم تا در ایجاد محیطی آرام سهیم باشیم. رعایت موارد فوق اصلا دشوار نیست و با عمل به آن‌ها می‌توان امنیت و آسایش را تضمین کرد.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *