6 ویژگی اثرگذار در انتخاب بهترین طبقه آپارتمان/ بهترین طبقه آپارتمان کدام است؟

انتخاب بهترین طبقه آپارتمان مسئله‌ای است که می‌تواند محل اختلافات بسیاری باشد. چرا که هریک از افراد ملاکی برای انتخاب بهترین و یا بدترین طبقه دارند. هریک از این معیارها با دیگری تفاوت دارند و حتی ممکن است با هم در تضاد باشند. مثلا شما نمی‌توانید هم‌زمان هم به فکر جایی باشید که سروصدای کمتری دارد، و هم دلتان بخواهد که واحدتان در طبقات پایینی باشد تا نیازی به آسانسور نداشته باشید و رفت‌وآمدتان راحت‌تر باشد. 

نمی‌توان تمام این ویژگی‌ها و معیارها را با هم در نظر گرفت. بلکه باید آن‌ها را اولویت‌بندی کرد و بر طبق همین اولویت‌بندی تصمیم نهایی را گرفت.

شاید به دلیل همین تفاوت‌هاست که چنین موضوعی جالب به نظر می‌رسد. از همین رو قصد داریم به شش ویژگی مهم در این خصوص اشاره کنیم. با توجه به این ویژگی‌ها و سایر فاکتورهای موثر، می‌توانید بهترین طبقه آپارتمان را برای سکونت انتخاب کنید.

6 ویژگی اثرگذار در انتخاب بهترین طبقه آپارتمان

ویژگی‌های موثر در تعیین بهترین طبقه آپارتمان

این ویژگی‌ها و معیارها تقریبا فراوان هستند و طبیعی است که نمی‌توان تمام آن‌ها را در این مطلب پوشش داد. از همین رو می‌خواهیم تنها به شش مورد مهم‌تر اشاره کنیم.

1. سهولت در دسترسی و تردد

به عقیده‌ی بسیاری از افرادی که قصد انتخاب یک ملک جدید را دارند، بهترین طبقه آپارتمان طبقه‌ای است که از لحاظ دسترسی در موقعیت بهتری قرار داشته باشد. این امر به آن معناست که اکثر افراد طبقات پایین‌تر را انتخاب مناسب‌تری می‌دانند.

درست است که به کمک آسانسور می‌توان حتی به طبقات بالاتر نیز به آسانی دسترسی پیدا کرد، اما این نکته را در نظر داشته باشید که اگر در طبقه‌ی هشتم یک آپارتمان زندگی می‌کنید و آسانسور تنها برای مدت دو روز خراب باشد، با چه معضل بزرگی روبرو خواهید شد. این ملاک در انتخاب بهترین طبقه آپارتمان قطعا اثرگذار است.

اگر در ساختمان شما فردی زندگی می‌کند که چندان به حفظ و نگهداری مشاعات و تجهیزاتی مانند آسانسور اهمیت نمی‌دهد، ممکن است در اثر استفاده‌ی نادرست منجر به خراب شدن آن شود. یا حتی ممکن است آسانسور به دلیل نقص فنی از کار بیفتد. دلیل نقص در عملکرد آسانسور هرچه که باشد، حقیقت آن است که بدون این وسیله تردد میان طبقات واقعا دشوار خواهد بود. به همین خاطر است که طبقات پایین را عموما به عنوان بهترین طبقه آپارتمان در نظر می‌گیرند.

البته نمی‌توان با اتکا به این معیار نتیجه‌گیری کرد که طبقات بالایی بدترین طبقه به شمار می‌روند. اگر کمی صبر داشته باشید در ادامه ویژگی‌های دیگری را نیز بیان می‌کنیم که طبق آن‌ها ممکن است طبقات بالاتر در رده‌ی بهترین طبقات قرار گیرند.

2. فشار آب

هرطور که حساب کنیم نمی‌توان از این مورد مهم چشم‌پوشی کرد. اگر کمی از آموزه‌های فیزیک دوران دبیرستان نیز در خاطرتان مانده باشد، می‌توانید به آسانی نتیجه‌گیری کنید که هرچه ارتفاع بیشتر باشد، فشار کمتر است. بر همین اساس طبقات پایینی به لحاظ میزان فشار آب در زمره‌ی بهترین طبقه آپارتمان قرار می‌گیرند.

البته اکنون به کمک برخی ابزارها و امکاناتی نظیر پمپ آب، مشکل فشار آب به میزان چشم‌گیری کم شده است. اما تمام ساختمان‌ها از این امکانات استفاده نمی‌کنند. پس توجه به این معیار از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد وقتی با سر و بدن کفی زیر دوش حمام ایستاده است، فشار آب چنان کم شود که با قطع شدن تفاوتی نداشته باشد!

3. شلوغی و سروصدا

بالاخره نوبت به یکی از مزایای مهم طبقات بالاتر نیز رسید. به این فکر کنید که اگر در بالاترین طبقه‌ی یک آپارتمان زندگی ‌کنید، هیچ واحد دیگری بالای سرتان نیست. یعنی شما از سروصدا و مزاحمت‌های صوتی در امان هستید. چه چیزی از این بهتر؟ درست است که همیشه بر رعایت فرهنگ آپارتمان‌نشینی تاکید می‌شود، اما واقعا سروصدای همسایه‌ها و هم‌چنین آلودگی صوتی امری اجتناب‌ناپذیر است.

با این تفاسیر بسیاری طبقات بالاتر را جزو بهترین طبقه آپارتمان در نظر می‌گیرند. درست است که اگر آسانسور خراب شود و یا ملک به طور کلی فاقد آسانسور باشد، زندگی در طبقات بالاتر دشوار است؛ اما ساکنین طبقات پایین مدام باید سروصدای افراد و تردد آن‌ها را بشنوند.

4. امنیت

شاید با خواندن این عنوان به این امر بیندیشید که چه رابطه‌ی میان امنیت بهترین و یا بدترین طبقه آپارتمان وجود دارد؛ چرا که تامین امنیت مجتمع یکی از وظایف مهم مدیر ساختمان است.

اما هیچ دزدی دنبال دردسر نیست! سارقان ترجیح می‌دهند اماکنی را انتخاب کنند که دسترسی به آ‌ن‌ها آسان‌تر باشد. از همین رو طبقات پایین‌تر همیشه در معرض سرقت قرار دارند.

تا اینجا طبقات بالایی و پایینی در رقابت میان بهترین طبقه آپارتمان دو به دو با هم برابرند. باید دید با توجه به سایر ویژگی‌ها کدام‌یک پیروز این رقابت خواهند شد.

6 ویژگی اثرگذار در انتخاب بهترین طبقه آپارتمان

5. هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی

طبقات بالاتر اصولا از لحاظ گرمایشی وضع بهتری دارند. پس از این منظر در فهرست بهترین طبقه آپارتمان قرار می‌گیرند. اما همین ویژگی، در تابستان به نکته‌ای منفی تبدیل می‌شود. چرا که در آن‌صورت مجبورید برای خنک کردن منزل خود، بیشتر از وسایل سرمایشی استفاده کنید. در نتیجه باید هزینه‌ی آن‌ها را نیز بپردازید.

برعکس این امر در طبقات پایین‌تر اتفاق می‌افتد. یعنی این طبقات از لحاظ سرمایشی در شرایط بهتری قرار دارند؛ اما در زمستان‌ها نیازمند استفاده‌ی بیشتر از وسایل گرمایشی هستند. پس در مورد این عامل، باید به این امر توجه کنید که تحمل گرما برایتان ساده‌تر است یا سرما.

6. چشم‌انداز

این مورد یکی از مزایای زندگی در طبقات بالاتر آپارتمان‌هاست. طبقات پایین‌تر به دلیل موقعیتی که دارند معمولا چشم‌انداز خوبی ندارند. افزون بر این مورد، نورگیری این طبقات نیز مطلوب نیست. به لحاظ نورگیری می‌توان گفت که طبقات پایینی بدترین طبقه در آپارتمان هستند.

 اما در عوض طبقات بالایی نمای بهتری دارند. این امر به خصوص در برج‌ها بیشتر مشهود است؛‌ جایی که تمام شهر زیر پای شماست و می‌توانید از آن‌ بالا مناظر زیبا را تماشا کنید.

سخن پایانی

 پیش‌تر اشاره کردیم که عوامل موثر در انتخاب بهترین طبقه آپارتمان فراوان هستند و تنها به همین شش مورد محدود نمی‌شوند. مثلا اگر مشکلی در ایزوگام پشت‌بام پیش بیاید، قطعا بالاترین طبقه از این امر متضرر خواهد شد و ممکن است دیوار واحدهای طبقه‌ی‌ آخر در معرض نم و رطوبت قرار گیرد.

از سویی دیگر ساکنان طبقات پایینی که به حیاط و باغچه دسترسی دارند، همیشه در معرض مزاحمت حشرات هستند. در عوض حمل وسایل در این طبقات بسیار آسان‌تر از طبقات بالایی است.

می‌بینید که در برابر هر مزیت و نکته‌ی مثبت، یک عیب و یا نکته‌ی منفی نیز وجود دارد. پس با این تفاسیر هم‌چنان می‌گوییم که انتخاب بهترین و بدترین طبقه در یک آپارتمان امری کاملا نسبی است و به معیارهای افراد بستگی دارد. در نهایت موارد مورد نظر خود را به لیست فوق اضافه کنید و حتما هنگام خرید یا اجاره‌ی آپارتمان به ویژگی‌های اشاره‌شده دقت کنید.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *