4 راهکار موثر برای مدیریت ساختمان مسکونی

اگر چند روز بنشینیم و بی‌وقفه در مورد اهمیت مدیریت ساختمان مسکونی حرف بزنیم باز هم وقت کم می‌آوریم. این امر آن‌چنان مهم است که بسیاری از مدیران در تلاش هستند تا عملکرد خود را بهبود بخشند و مدیریت بهتری داشته باشند.

بسیاری از افرادی که به سلامت محیط زندگی خود اهمیت می‌دهند، هنگام خرید یک آپارتمان جدید، اول به سراغ مدیر آپارتمان می‌روند. اصلا بهترین کار هم همین است. اگر از همان ابتدا با مدیریت آپارتمان آشنا شویم و علاوه بر شناختن او، از قوانین آپارتمان آگاه شویم، بهتر می‌توانیم در مورد محل سکونت خود تصمیم‌گیری کنیم.

اما یک مدیر چه کارهایی از دستش بر می‌آيد که با انجام دادن آن‌ها بتواند قدرت مدیریتی خود را به رخ بکشد؟‌ چه مواردی را می‌تواند در دستور کار قرار دهد که موجب رفاه و آسایش ساکنان شود؟ یا اصلا بگذارید از آن طرف به قضیه نگاه کنیم. شما چه انتظاراتی از مدیر ساختمان خود دارید؟‌ یعنی گمان می‌کنید چه عواملی می‌تواند باعث شود که مدیریت ساختمان مسکونی نمره‌ی کاملی از شما بگیرد؟‌ کمی فکر کنید و بعد از این‌که چندین گزینه را در ذهن خود مرور کردید، ادامه‌ی این مطلب را مطالعه کنید و ببینید چه میزان از این موارد هم‌اکنون توسط مدیریت ساختمان مسکونی شما انجام می‌شود.

اقدامات موثر در مدیریت ساختمان مسکونی

حقیقت این است که اکنون بسیاری از ساکنین آپارتمان، توقع زیادی از مدیریت ساختمان مسکونی ندارند و اگر مدیر فقط به وظایف ساده‌ی خود عمل کند بسیار خوشحال می‌شوند. این امر بسیار ناراحت‌کننده است و نشان از بی‌توجهی مدیران آپارتمان به وظایف خود دارد. البته قرار نیست با این حرف عملکرد تمام مدیران ساختمان زیر سوال برود. اما آن‌چه که بیان شد به درستی حرف دل بسیاری از آپارتمان‌ نشین‌هاست.

اگر به ساختمان محل سکونت خود به چشم اداره نگاه کنیم، بهتر می‌فهمیم که چه چیزهایی از مدیر ساختمان خود می‌خواهیم. موارد زیر را ببینید:

1- برقراری ارتباط موثر با ساکنین ساختمان

آرزوی هر کارمندی است که با مدیرش به درک متقابل برسد و بتواند به آسانی با وی ارتباط برقرار کند. مطمئن باشید در این صورت عملکرد هر دو طرف بسیار بهتر خواهد بود. در یک ساختمان نیز همین‌گونه است. مدیریت ساختمان مسکونی در صورتی کارآمد خواهد بود که این ارتباط به خوبی وجود داشته باشد. به نظر می‌رسد در بیشتر ساختمان‌ها، عامل اصلی بروز مشکلات همین عدم ارتباط و تعامل میان ساکنین و مدیران آپارتمان باشد.

تا زمانی که هیچ یک از دو طرف تمایلی به صحبت کردن و مشورت در مورد مشکلات ساختمان نداشته باشند، نمی‌توان انتظار داشت که معجزه‌ای رخ دهد و یک‌شبه دنیا گلستان شود! ارتباط را می‌توان مهم‌ترین عامل انسانی در بروز و یا حل مشکلات دانست. این امر شمشیری دولبه است که می‌تواند اثری کاملا مثبت و یا منفی داشته باشد.

مدیریت ساختمان مسکونی

2- استفاده از اپلیکیشن‌های مدیریت ساختمان مسکونی

اگر حس می‌کنید این مورد چندان هم موثر نیست اجازه دهید یادآوری کنیم که اکنون در روزگاری زندگی می‌کنیم که تکنولوژی در هر جایی از زندگی که فکرش را می‌کنید رخنه کرده و اثر خود را گذاشته است.باید از تکنولوژی تشکر کنیم که اکنون می‌توانیم در حالی‌که روی صندلی خانه‌مان نشسته‌ایم و مشغول تماشای تلویزیون هستیم، تنها با انتخاب چند گزینه و وارد کردن اطلاعات کارت بانکی‌مان، هزینه‌ی شارژ ماهیانه را پرداخت می‌کنیم.

باید ممنون فناوری باشیم که به ما اجازه می‌دهد در روزگاری که به دلیل بیماری، هرگونه تجمعی خطرناک است، به جای برگزاری جلسات حضوری میان اعضا و مدیریت آپارتمان، نشست‌های آنلاین داشته باشیم و دغدغه‌ی بیماری نداشته باشیم. مدیر ساختمان باید قدردان این نعمت باشد که دیگر نیازی نیست ساعت‌ها با کاغذها و صورت‌حساب‌ها کلنجار برود تا پرداختی‌ها و دریافتی‌ها را بررسی کند. نه تنها مدیر، که ساکنین نیز آی بیل دینگ را تحسین می‌کنند که چنین امکاناتی در اختیارشان قرار داده است.

3- برنامه‌ریزی و تدوین قوانین در راستای آسایش ساکنین

اگر مورد اول به درستی انجام نشود، اصلا به این مرحله نخواهیم رسید. در نظر بگیرید که مدیریت ساختمان مسکونی بدون اطلاع از مشکلات ساختمان تا چه اندازه محال است. اگر مدیر ساختمان در جریان اتفاقات و وقایع نباشد، چطور می‌تواند قوانین جدید را برای آسایش ساکنین تدوین کند؟‌ طبیعتا چنین چیزی نشدنی است.

مدیریت آپارتمان امری نیست که بتوان آن را سرسری گرفت. دقیقا همان‌گونه که مدیریت یک شرکت و یا کارخانه‌ی بزرگ نیازمند توجه به تمام بخش‌های محیط کار است، در یک آپارتمان نیز مدیر اولین فردی است که باید در جریان وقایع قرار بگیرد. در غیر این‌صورت حضور مدیر در ساختمان هیچ اثر مثبتی نخواهد داشت.

4- توجه به ظاهر ساختمان و انجام تعمیرات در صورت نیاز

درست است که این مورد جزو وظایف اصلی مدیر ساختمان است، اما بسیاری از مدیران حتی همین اصول اولیه را نیز در نظر نمی‌گیرند. مدیریت ساختمان مسکونی تنها به این معنی نیست که مدیر سر ماه پول شارژ هر واحد را جمع‌آوری کند و تا ماه دیگر حتی خبری از او نباشد. زمانی که مدیر ساختمان به آسایش و رفاه ساکنین توجه می‌کند،‌ در حقیقت گامی در راستای مدیریت حرفه‌ای برداشته است. ساکنین باید از بابت این قضیه اطمینان خاطر پیدا کنند که مدیر واقعا به فکر آن‌ها است.

مدیریت ساختمان مسکونی

تکنولوژی و مدیریت برتر

اهمیت استفاده از تکنولوژی چنان زیاد است که لازم است دوباره بر آن تاکید کنیم. اتفاق مثبتی که در این زمینه افتاده است خود نشان می‌دهد که تکنولوژی تا چه اندازه می‌تواند به کمک مدیریت ساختمان مسکونی بشتابد. پیش‌تر، مدیران ساختمان از حجم زیاد وظایف خود شکایت می‌کردند و کافی بود به مدیریت آنان خرده بگیرید. پاسخی که در اکثر مواقع می‌شنیدید این بود: « اگر فکر می‌کنی کار آسانی است خودت بیا و انجام بده! ». نه، هیچ‌کس گمان نمی‌کند که مدیریت آپارتمان کار آسانی است اما این امر نمی‌تواند بهانه‌ای برای قصور و عمل نکردن به وظایف باشد.

اپلیکیشن‌های مدیریت ساختمان، اکنون جای هیچ بهانه‌ای را باقی نگذاشته‌اند. آی بیل دینگ تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا با توجه به همین مسائل، هر امکانی را که به نظر برای مدیریت ساختمان مسکونی مفید است در دل خود بگنجاند. هرچه مدیران در عدم استفاده از این اپلیکیشن‌ها مقاومت کنند، به ضرر خود و ساکنین آپارتمان است. هیچ‌کس بدش نمی‌آید که کارهایش آسان‌تر پیش بروند و از سردرگمی خارج شود. این تمام چیزی است که آی بیل دینگ می‌تواند به ساکنان و مدیران ساختمان هدیه کند.   

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *