سرایدار آپارتمان و وظایف او+ چگونه سرایدار خوبی باشیم؟

وقتی صحبت از مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها می‌شود، بیشتر حواسمان به سمت مدیر ساختمان معطوف می‌شود و کمتر پیش می‌آید سرایدار آپارتمان را به عنوان فردی مهم در این مجموعه در نظر ‌بگیریم. بهتر است کمی دید خود را عوض کنیم و از این منظر به قضیه نگاه کنیم که یک ساختمان در غیاب یک سرایدار چه آسیب‌هایی خواهد دید. اولین چیزی که به ذهن اکثر ما می‌رسد، یک ساختمان کثیف است که از همان بدو ورود، هر بیننده‌ای می‌تواند متوجه آن شود. اما قضیه تنها به این‌جا ختم نمی‌شود و مسائل دیگری هم هست که در غیاب سرایدار ممکن است به خطر بیفتد.

اگر از وظایف سرایدار در آپارتمان مطلع شویم، بهتر می‌توانیم به اهمیت حضور او در ساختمان پی ببریم و حتی این امر موجب می‌شود خودمان نیز در راستای حمایت از وی مواردی را رعایت کنیم و در ایجاد محیطی آرام و قابل سکونت نهایت تلاش خود را انجام دهیم.

مهم‌ترین وظایف سرایدار آپارتمان کدام‌اند؟

وظایف سرایدار می‌تواند در هر ساختمان متفاوت از ساختمان دیگری باشد، اما چند مورد عمده وجود دارد که جزو وظایف اصلی سرایدار به شمار می‌رود. در این مطلب به بیان چند مورد از مهم‌ترین وظایف سرایدار در آپارتمان اشاره می‌کنیم.

سرایدار آپارتمان و وظایف او
  • شاید بتوان اولین و مهم‌ترین وظیفه‌ی یک سرایدار را حفظ امنیت ساختمان دانست. از همین رو حضور یک سرایدار معتمد و مسئولیت‌پذیر خیال ساکنان را راحت می‌کند.
  • از جمله دیگر وظایف سرایدار در آپارتمان همان‌طور که در ابتدا گفتیم حفظ نظافت ساختمان است. نظافت پارکینگ، راهرو، آسانسور، پشت ‌بام و تمام بخش‌هایی که به صورت مشترک در ساختمان وجود دارد باید توسط سرایدار انجام شود.
  • مورد مهم دیگری که سرایدار آپارتمان انجام می‌دهد، رسیدگی به فضای سبز ساختمان است. سرایداری که به چنین مسائلی با دقت توجه می‌کند حقیقتا نقش پررنگی در فراهم آوردن محیطی سالم و شاداب خواهد داشت و طبیعی است که ساکنین نیز از عملکرد وی بسیار راضی خواهند بود.
  • شاید بهتر بود در راس تمام وظایف سرایدار، به این نکته اشاره می‌کردیم که سرایدار در درجه‌ی اول باید از دستورات مدیر ساختمان تبعیت کند. عدم هماهنگی میان سرایدار آپارتمان و مدیر ساختمان منجر به اتفاقات ناخوشایندی می‌شود که در این صورت علاوه بر مدیر و سرایدار، ساکنین نیز متضرر می‌شوند.
  • سرایدار با توجه به برنامه‌ی زمانی که مدیر ساختمان در اختیارش می‌گذارد، راس ساعت مقرر زباله‌ها را از مقابل درب واحدها جمع‌آوری می‌کند.
  • سرایدار باید حواسش به تجهیزات ساختمان باشد. مثلا اگر مشکلی در موتورخانه به وجود آمده باشد، سرایدار آپارتمان باید این مسئله را به اطلاع مدیر برساند و اقدامات لازم را انجام دهد. خرابی آسانسور، و یا حتی بروز مشکل در عملکرد دوربین‌های امنیتی نیز از جمله مواردی است که باید توسط سرایدار به آن رسیدگی شود.
  • از آن‌جا که سرایدار وظیفه‌ی تامین امنیت ساختمان را بر عهده دارد، باید در روزهای تعطیل هم در ساختمان حاضر باشد تا بتواند وظایفش را به درستی انجام دهد.
  • شارژ‌ ماهانه‌ی ساکنین نیز از جمله مواردی است که مدیر می‌تواند یا به صورت شخصی خود اقدام به جمع‌آوری آن کند یا با سرایدار آپارتمان هماهنگ کند تا او این‌ کار را انجام دهد. البته استفاده از اپلیکیشن های مدیریت ساختمان نظیر آی بیل دینگ موجب می‌شود تا نه مدیر و نه سرایدار هیچ‌کدام به صورت شخصی این کار را انجام ندهند و پرداخت‌ها همه به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن صورت گیرد.

ویژگی‌های عمومی سرایدار آپارتمان

مدیر ساختمان (و یا هیئت مدیره) باید اقدام به استخدام سرایدار کند. در این خصوص وی باید به نکات مهمی توجه کند تا بهترین فرد را از میان متقاضیان گزینش کند.

اگر بخواهیم از ويژگی‌های عمومی سرایدار آپارتمان صحبت کنیم، باید اول از همه به موارد کلی نظیر جنسیت و سن بپردازیم. سرایدار باید مرد باشد و بهتر آن است که متاهل باشد. اکثر مدیران ساختمان ترجیح می‌دهند افرادی را که سن بیشتری دارند برای این منصب انتخاب کنند. بیشتر مواقع افراد پس از بازنشستگی به شغل سرایداری روی می‌آورند. چرا که وقت کافی برای رسیدگی به امور ساختمان و حضور مستمر را خواهند داشت.

سرایدار باید از لحاظ جسمی و روحی سالم باشد. از آن‌جا که حفظ امنیت ساختمان و هم‌چنین امنیت جان و مال ساکنین از جمله وظایف سرایدار در آپارتمان است، توجه به سلامت وی نکته‌ی مهمی است که باید مدیر ساختمان حتما آن را مدنظر داشته باشد.

سرایدار آپارتمان هم‌چنین باید برخی مهارت‌ها را داشته باشد تا هنگام بروز مشکلاتی نظیر آتش‌سوزی و یا حتی سرقت، اقدامات صحیحی انجام دهد.

در بسیاری از موارد سرایدار توسط یکی از اهالی معرفی می‌شود و در حقیقت این خود نوعی ضمانت معتبر است (البته به شرطی که ضامن خود فردی موجه و قابل قبول باشد). البته برای اطمینان از این مورد، ضامن باید یک برگه چک به منظور ضمانت سرایدار به مدیر ساختمان ارائه کند.

سرایدار آپارتمان و وظایف او

ویژگی‌های اخلاقی سرایدار آپارتمان

از آن‌جا که سرایدار آپارتمان با تمام ساکنین سروکار دارد، باید خوش‌اخلاق باشد و توانایی برخورد موثر را داشته باشد. رعایت ادب و نزاکت و برخورد صحیح با ساکنین و سایر افرادی که وارد مجتمع می‌شوند، نه تنها جزو ویژگی‌های سرایدار است، بلکه آن را باید بخشی از وظایف سرایدار در آپارتمان نیز دانست.

سرایدار باید از روابط عمومی خوبی برخوردار باشد و انسان مسئولیت‌پذیری باشد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی سرایدار این است که رابطه‌ی خوبی با مدیر ساختمان داشته باشد؛ چرا که این امر به نفع کل ساکنین ساختمان است.

در صورتی‌که ساکنین رفتاری زشت و زننده از سرایدار ببینید و یا متوجه قصور وی در انجام وظایفش شوند، باید این مورد را به اطلاع مدیر ساختمان برسانند. هم‌چنین از طریق اپلیکیشن آی بیل دینگ هم می‌توانند چنین مسائلی را با مدیر ساختمان در میان بگذارند.

وظایف اخلاقی ساکنان در قبال سرایدار

تا اینجا هر چه گفتیم در مورد وظایف سرایدار در آپارتمان بود. اما نباید از وظایف ساکنان در قبال سرایدار غافل شویم. ساکنین آپارتمان هم مسئولیت‌هایی دارند و باید رفتار درستی با سرایدار داشته باشند. هرگونه توهین و بی‌احترامی به سرایدار امری غیرانسانی است و باید از جانب مدیر ساختمان رسیدگی شود.

ساکنین باید در رعایت نظافت ساختمان بکوشند و تصور نکنند که این کار تنها وظیفه‌ی سرایدار آپارتمان است. ایجاد رابطه‌ای سالم با سرایدار از جمله مواردی است که باید هر یک از ساکنین به آن‌ توجه کنند.

چه خوب است که اگر هر یک از ساکنین به نوبه‌ی خود از بار وظایف و مسئولیت‌های سرایدار کم کنند و از وی به خاطر انجام امور ساختمان تشکر کنند.

برخورد مناسب با سرایدار آپارتمان و حفظ احترام وی، عاملی است که موجب می‌شود سرایدار با انگیزه‌ی بیشتری به کار خود ادامه دهد و با جان و دل در حفظ امنیت و نظافت ساختمان بکوشد.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *