چگونه با همسایه پر سر و صدا برخورد کنیم؟

در عالم همسایگی اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد. این اتفاقات می‌توانند تلخ یا شیرین باشند. اما در این میان همسایه پر سر و صدا می‌تواند بدترین شرایط را پیش بیاورد. چنین موضوعی به احتمال زیاد برای بسیاری از آپارتمان‌نشین‌ها پیش آمده است. شاید شما هم با مزاحمت‌های دائمی این افراد آشنایی کامل دارید.

فکر کنید که در یک روز تعطیل تمام امیدتان به این است که مدتی استراحت کنید. از دو سه روز پیش حسابی برنامه ریخته‌اید که حداقل تا 11 صبح بخوابید. اما مگر صدای همسایه مزاحم طبقه بالایی چنین اجازه‌ای به شما می‌دهد؟ از هر کسی بپرسید به شما می‌گوید که هفت صبح روز تعطیل اصلا وقت مناسبی برای جابجایی وسایل نیست. نتیجه این امر چیزی نیست جز این‌که باید قید خواب و استراحت را بزنید.

در نظر بگیرید که این اتفاق همیشه تکرار شود. وقتی گیر یک همسایه پر سر و صدا بیفتید دیگر رهایی از چنین گردابی به معجزه نیاز دارد! اما تا کجا می‌توان این اتفاقات را تحمل کرد؟ به هر حال ممکن است کاسه صبرتان لبریز شود و کار به دعوا و جنجال بکشد. اما پیش از آن‌که به فکر انتقام از همسایه مزاحم خود بیفتید، کمی وقت بگذارید و به آن‌چه در ادامه بیان می‌شود توجه کنید.

همسایه پر سر و صدا
همسایه مزاحم

وقتی همسایه پر سر و صدا امان آدم را می‌برد

هر چقدر هم از فرهنگ آپارتمان‌نشینی حرف بزنیم، تا زمانی که کسی به قواعد و اصول همسایگی احترام نگذارد هیچ مشکلی حل نخواهد شد. بیایید کمی منصفانه‌تر به قضیه نگاه کنیم.

شاید خودمان آن همسایه پر سر و صدا هستیم

صبح یک روز تعطیل که با صدای همسایه پر سر و صدا از خواب بیدار شدید، به این فکر کنید که آیا شما هم قبلا چنین کاری کرده‌اید؟ احتمالش اصلا کم نیست. مشکل اصلی این‌جاست که ما بسیاری از مواقع حق و حقوق دیگران را رعایت نمی‌کنیم ولی توقع داریم بقیه در همه حال حواسشان به ما باشد و زندگی ما را مختل نکنند.

بیایید کلاهمان را قاضی کنیم و صادقانه به این مسئله فکر کنیم. اگر خودمان مخل آسایش بقیه هستیم اول از خودمان شروع کنیم. باید رعایت کنیم تا بقیه نیز رعایت کنند. آپارتمان یک محیط عمومی است و در صورتی که یک همسایه پر سر و صدا بخواهد آسایش باقی ساکنین را سلب کند، این امر واقعا غیرقابل تحمل می‌شود.

همسایه پر سر و صدا  را به یک دوست خوب تبدیل کنید

همسایه خوب واقعا نعمت است. گاهی ممکن است در مواقع ضروری همسایه مانند فرشته نجات سر برسد و مشکلات شما را حل کند. اگر با همسایه‌های خود دوست باشیم محیط ساختمان آرام‌تر خواهد بود. لج‌ولجبازی و انتقام گرفتن از همسایه مزاحم هیچ کمکی به ایجاد آرامش نمی‌کند. چرا وقتی می‌شود ارتباط اجتماعی و موثری با افراد برقرار کرد، سریع شروع به مقابله‌به‌مثل می‌کنیم؟ آیا نمی‌توانیم از در دوستی وارد شویم و به این ترتیب همسایه پر سر و صدای خود را به رعایت حق و حقوق همسایگی دعوت کنیم؟ امتحانش ضرر ندارد.

حرف زدن بهتر از دعوا کردن است

هیچ‌کس خوشش نمی‌آید در یک دعوا، بازنده باشد. اگر با همسایه پر سر و صدا دعوا کردید و در این دعوا پیروز هم شدید، گمان نکنید که دیگر از این به بعد ساختمان‌تان به بهشتی آرام و ساکت تبدیل خواهد شد. اتفاقا برعکس این امر به تنش‌ها دامن می‌زند و آن‌ها را زیادتر می‌کند. چرا با حرف زدن مشکل را حل نکنیم؟

قدم نخست آن است که با کلام منطقی از همسایه خود بخواهیم که بیشتر رعایت حال بقیه را کند. گاهی این کار می‌تواند کمک بزرگی به حل مشکلات کند. ابتدا این روش را امتحان کنید و سپس به سراغ گزینه‌های دیگر بروید. شاید همسایه‌تان واقعا نمی‌داند که سروصدای زیادی دارد. پس در مرحله اول به همسایه‌تان بگویید که دارد تبدیل به یک همسایه پر سر و صدا می‌شود. اگر همسایه‌تان حرف شما را گوش نکند، آن موقع بهتر است به شیوه دیگری عمل کنید.

مدیر ساختمان وارد می‌شود

اگر واقعا دنبال آرامش هستید از هرگونه عمل خودسرانه دوری کنید. هیچ‌گاه فکر نکنید که به تنهایی می‌توانید تمام مشکلات را حل کنید و قهرمان ساختمان شوید. کار را به دست مدیر ساختمان بسپارید. اگر دیدید حرف زدن با همسایه مزاحم افاقه نمی‌کند، موضوع را با مدیر ساختمان در میان بگذارید. به هر حال مدیر وظیفه دارد که به چنین مسائلی رسیدگی کند. اگر این اتفاقات بیخ پیدا کند و مدیر دیر مطلع شود، ممکن است تنش میان ساکنین ساختمان شدت بگیرد و مشکلات چند برابر شود.

آیا بقیه هم مشکل دارند؟

گاهی اوقات ممکن است شما بیش از حد حساس باشید. باید ببینید آیا همسایه‌تان فقط از دید شما مزاحم و پر سر و صدا است یا واقعا بقیه هم همین‌طور فکر می‌کنند. به سراغ شاهدهای دیگری بروید که در مورد مزاحمت‌های همسایه با شما موافق باشند. اگر دیدید بقیه هم با شما هم‌عقیده هستند پس قطعا مشکل از همسایه مزاحم است.

همسایه پر سر و صدا

شکایت راه آخر است

وقتی که با گفتگو و پادرمیانی مدیر ساختمان هم مشکل حل نشد، دیگر باید دست به دامان مراجع قضایی شوید. به هر حال شما تمام تلاش خود را کرده‌اید اما نتیجه‌ای نگرفته‌اید. زندگی کردن در ساختمانی با همسایه پر سر و صدا واقعا کار دشواری است و حتی ممکن است امور عادی و روزمره انسان نیز با مشکل مواجه شود.

حالا که عزم خود را جزم کرده‌اید حق همسایه مزاحم را کف دستش بگذارید، بهتر است این کار را به مراجع قضایی واگذار کنید. یک شکایت تنظیم کنید و به دادسرا یا شورای حل اختلاف محل مراجعه کنید.

باز هم تاکید می‌کنیم سعی کنید به هر طریقی شده با روش‌های دیگر این مشکل را حل کنید و درگیر پروسه شکایت و دادگاه نشوید. اما زمانی که می‌بینید حق‌تان ضایع شده است و همسایه پر سر و صدا به هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آید، لحظه‌ای تردید نکنید و در اولین فرصت شکایت خود را تنظیم کنید.

سخن پایانی

همه انسان‌ها آرامش را دوست دارند. هیچ‌کس خودخواسته به دنبال جنگ و دعوا نمی‌رود. در روزگاری که همگی درگیر تنش‌ها و اضطراب‌های روزمره هستیم، به محیطی نیاز داریم که این بار روانی را در آن‌جا تخلیه کنیم و به آرامش برسیم. اما زمانی که پای همسایه پر سر و صدا به ماجرا باز می‌شود، کاخ آرزوهای‌ ما فرو می‌ریزد.

با این‌همه سعی کنید با همسایه‌های خود دوست باشید و با گفتگو مشکل را حل کنید. از همان اول به فکر انتقام نباشید و مقابله‌به‌مثل نکنید. ابتدا درخواست خود را مودبانه مطرح کنید و زمانی که پاسخی نگرفتید به مدیر ساختمان مراجعه کنید. در مواقعی که می‌بییند همسایه مزاحم با آگاهی و حتی از روی عمد موجب اختلال در ساختمان می‌شود، بهتر است مشکل را از طریق مراجع قانونی ذی‌ربط دنبال کنید.

در پایان آرزو می‌کنیم که هیچ‌کس در هیچ‌کجای دنیا گیر یک همسایه پر سر و صدا نیفتد!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *